' A B D E F H I K L N O P R S T U V
Se Sk St

Skolevegring

Skolevegring1Se bokmålsordboka: «vegre», Bokmålsordboka. Språkrådet og Universitetet i Bergen. <https://ordbokene.no/bm/67183> eller skolefobi er at eleven ikke klarer å gå på skolen grunnet emosjonelle årsaker, angst mv. selv om eleven ønsker å være på skolen og er motivert til å gjøre skolearbeid. Skolevegring er gjerne et resultat av et vedvarende dårlig psykososialt skolemiljø.

Det er viktig å presisere at skolevegring ikke er skulk2Skulk er ulovlig fravær som kan medføre straff av foreldre., men ufrivillig skolefravær.

Det finnes flere definisjoner på skolevegring. I Store norske leksikon står det:

En mye brukt definisjon på skolevegring er dersom barnet eller ungdommen har vært borte mer enn 25 prosent av skoletiden de siste to ukene, og/eller opplevd alvorlige vansker med å gå på skolen i minst to uker i en slik grad at vegringen har påvirket barnets eller familiens hverdag i stor grad, og/eller hatt mer enn 10 dager eller 15 prosent fravær over de siste 15 ukene. Fraværet skal som regel også knyttes til at barnet/ungdommen rapporterer negative følelser overfor det å gå på skolen.

Store norske leksikon

Skolevegring er ikke et problem hos eleven, men et klart symptom på at det er problemer fra skolens side.

Skolevegring vil i en del tilfeller gi angstsymptomer eller klinisk angst.

Videre lesning

Referanser

Torbjørn Herlof Andersen. (2020, April 8). Vold er en menneskelig, ikke en kjønnet erfaring. Kilden. https://kjonnsforskning.no/nb/2020/07/vold-er-en-menneskelig-ikke-en-kjonnet-erfaring
Salerno, J. M., Phalen, H. J., Reyes, R. N., & Schweitzer, N. J. (2018). Closing with emotion: The differential impact of male versus female attorneys expressing anger in court. Law and Human Behavior, 42(4), 385–401. https://doi.org/10.1037/lhb0000292
Caroline Nesbø Baker. (2021, January 14). Roller, relasjoner og kommunikasjon - Kommunikasjon og kultur 1 - NDLA. NDLA - Nasjonal Digital Læringsarena. https://ndla.no/subject:1:1f1865fc-e4cc-48a0-918f-3530485ec424/topic:1:ae0e6304-d30e-4d3f-8e94-306d1a884e10/topic:1:b4a83480-e593-4b51-ae4c-9dee708c1616/resource:64562efb-6fc9-4da5-a12c-ca28d8e8a810
Rosling, H., Jahr, M.-C., Rosling, O., & R??nnlund, A. R. (2018). Factfulness ti knep som hjelper deg ?? forst?? verden. Cappelen Damm.
Dechsling, A., Orm, S., Kalandadze, T., Sütterlin, S., Øien, R. A., Shic, F., & Nordahl-Hansen, A. (2021). Virtual and Augmented Reality in Social Skills Interventions for Individuals with Autism Spectrum Disorder: A Scoping Review. Journal of Autism and Developmental Disorders. https://doi.org/10.1007/s10803-021-05338-5
Moreno-De-Luca, A., Myers, S. M., Challman, T. D., Moreno-De-Luca, D., Evans, D. W., & Ledbetter, D. H. (2013). Developmental brain dysfunction: revival and expansion of old concepts based on new genetic evidence. The Lancet Neurology, 12(4), 406–414. https://doi.org/10.1016/S1474-4422(13)70011-5
Hurdalsplattformen. (n.d.). 86.
Autisme i Dag Nr. 2/2021. (2021). 2021(2), 43.
Schaanning, E. (2019). Farvel til skolen: John Holt og skolekritikken på 1960- og 70-tallet. Scandinavian Academic Press.
Håndbok: Asperger syndrom og rus - Kunnskap og veiledning i diagnostikk og behandling. (2013). Nasjonal kompetansetjeneste TSB og NevSom – Nasjonalt kompetansesenter for Nevroutviklingsforstyrrelser og Hypersomnier. https://oslo-universitetssykehus.no/seksjon/nasjonal-kompetansetjeneste-for-tverrfaglig-spesialisert-rusbehandling-tsb/Documents/ULL-Ha%CC%8Andbok-Asberger-Rus-WEB2.pdf
Kari Paulsrud, Zhinoo Amiri, Annette Drangsholt, Stein Evensen, Cathrine Monrad Hagen, Adrian Lund, Ellen Kathrine Munkhaugen, Liv Irene Nøstvik, Pål Surén, Helene Ugelstad, Sven Olav Vea, & Bernhard Weidle. (2020). NOU 2020: 1 Tjenester til personer med autismespekterforstyrrelser og til personer med Tourettes syndrom (NOU 2020:1). Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2020-1/id2689221/
Is autism a difference, a diagnosis, a disorder, a disease or a disability? (n.d.).
In search of truce in the autism wars. (2019, April 24). Spectrum | Autism Research News. https://www.spectrumnews.org/features/deep-dive/search-truce-autism-wars/
Ekman, P., Friesen, W. V., & Hager, J. C. (2002). Facial action coding system: the manual. Research Nexus.
Ekman, P., Friesen, W. V., & Hager, J. C. (2002). Facial action coding system: Investigator’s Guide. Research Nexus.
Ekman, P. (1992). Telling lies: clues to deceit in the marketplace, politics, and marriage. W.W. Norton.
Fast, J. (1991). Subtext: making body language work in the workplace. Viking.
Ali, S. A. (n.d.). FACS - Facial Action Coding System (2002 Revision). Body Language, 5.
Glass, L. (2012). The body language advantage: maximize your personal and professional relationships with this ultimate photo guide to deciphering what others are secretly saying, in any situation. Fair Winds Press.
Eikeseth, S., & Svartdal, F. (2010). Anvendt atferdsanalyse teori og praksis. Gyldendal akademisk.
But a number of studies also show that autistic people’s social and communication issues are not evident when they interact with other people with autism. (n.d.).
double empathy problem. (n.d.).
RACHEL ZAMZOW. (2021, July 22). Double empathy, explained. Spectrum | Autism Research News. https://www.spectrumnews.org/news/double-empathy-explained/
Chance, P. (n.d.). A con versation with Ivar Lovaas about self mutilating children and how their parents make it worse. 7.
Screams, Slaps & Love - A surprising, shocking treatment helps far-gone mental cripples. (n.d.). Neurodiversity.Com. Retrieved July 22, 2021, from http://neurodiversity.com/library_screams_1965.html
Åsmund Borgen Gjerde. (n.d.). Tortur som terapi. Dagsavisen. Retrieved July 22, 2021, from https://www.dagsavisen.no/debatt/2021/07/20/tortur-som-terapi/
Fagprosedyre EIBI. (n.d.). Nordlandssykehuset.
Vedlegg 14 Ulike sjekklister for kvalitetssikring av EIBI (Word-format). (n.d.). Nordlandssykehuset.
Vedlegg 13 Andre relevante dokumenter. (n.d.). Nordlandssykehuset.
Vedlegg 12 EIBI-nettverk for barnehager. (n.d.). Nordlandssykehuset.
Vedlegg 11. EIBI-behandlingen etter tre mnd. (n.d.). Nordlandssykehuset.
Vedlegg 10 De tre første mnd av EIBI-behandlingen. (n.d.). Nordlandssykehuset.
Vedlegg 9 Oppstart behandling. (n.d.). Nordlandssykehuset.
Vedlegg 8 Kartlegging av barnet. (n.d.). Nordlandssykehuset.
Vedlegg 7 Informasjonsmøte for kommunale tjenester. (n.d.). Nordlandssykehuset.
Vedlegg 6 Mal anbefalingsbrev for intervensjon EIBI. (n.d.). Nordlandssykehuset.
Vedlegg 4 Sjekkliste kompetanseveileder i spesialisthelsetjenesten. (n.d.).
Fagprosedyre EIBI Vedlegg 3 kompetansekrav til veileder. (n.d.). Nordlandssykehuset.
Fagprosedyre EIBI Vedlegg 2 Oppsummeringsartikler og rapporter. (n.d.). Nordlandssykehuset.
Vedlegg 5 Anbefalt litteratur. (n.d.). Nordlandssykehuset.
Sigmund Eldevik. (n.d.). Effekter av EIBI. Retrieved July 22, 2021, from https://film.oslomet.no/effekter-av-eibi
Sigmund Eldevik. (n.d.). EIBI på norsk. Retrieved July 22, 2021, from https://film.oslomet.no/eibi-pa-norsk
Sigmund Eldevik. (n.d.). Anvendt atferdsanalyse som begrep. Retrieved July 22, 2021, from https://film.oslomet.no/anvendt-atferdsanalyse-som-begrep
Svein Eikeseth. (n.d.). Anvendt atferdsanalyse og EIBI. Retrieved July 22, 2021, from https://film.oslomet.no/anvendt-atferdsanalyse-og-eibi
Sigmund Eldevik. (n.d.). Hva er EIBI? [MP4]. Retrieved July 22, 2021, from https://film.oslomet.no/hva-er-eibi
Eldevik, S., Hastings, R., Hughes, J. C., Jahr, E., Eikeseth, S., & Cross, S. (2010). Using Participant Data to Extend the Evidence Base for Intensive Behavioral Intervention for Children With Autism. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 115, 381–405. https://doi.org/10/dzv2c2
Sigmund Eldevik. (n.d.). EIBI - resultater. Retrieved July 22, 2021, from https://film.oslomet.no/eibi-resultater
Forslag til endringer

Forslag til endringer kan sendes inn med skjemaet under

Related Oppføringer

Noter

  • 1
    Se bokmålsordboka: «vegre», Bokmålsordboka. Språkrådet og Universitetet i Bergen. <https://ordbokene.no/bm/67183>
  • 2
    Skulk er ulovlig fravær som kan medføre straff av foreldre.

Oppdag mer fra Autismepodden

Abonner for å få de siste innleggene sendt til din e-post.


Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Om autismepodden

Autismepodden er Norges første podcast om autisme. Vårt mål er å formidle faglig korrekt informasjon uten å miste autistenes stemme – For hvem er vel egentlig de virkelige autismeekspertene?

Kategorier

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettstedet aksepterer du dette.  Les mer